ÁLLÁSFOGLALÁS
A TERMÉSZETTUDOMÁNYI TANTÁRGYAK KÖZOKTATÁSÁRÓL
Állásfoglalás (PDF)
ELTE KI támogató (PDF)
NEFMI válasz (PDF)
Világjelenség napjainkban, hogy a természettudományos tantárgyak és az ezeket igénylő szakmák iránt megcsappant a fiatalok érdeklődése. Ugyancsak világszerte foglalkoznak ennek súlyosan negatív gazdasági-társadalmi következményeivel és a helyzet javításának módjaival. Utóbbi törekvésre kiváló példa, hogy 2011-et az UNESCO a Kémia Nemzetközi Évének nyilvánította. Ennek keretében világszerte nagyszámú rendezvényen népszerűsítik a kémiát.
Hazánkban az elmúlt néhány évben a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága, a Magyar Rektori Konferencia, a Magyar Mérnökakadémia és Egyesületünk is megfogalmazta ebben a kérdésben a legfontosabb problémákat és teendőket. A téma iránti érdeklődés érezhetően nőtt, de a helyzet gyakorlatilag nem változott.
Egyesületünk 2011. évi Küldöttközgyűlése megerősíti az Egyesület korábbi állásfoglalásait, és felhívja a figyelmet a legfontosabbakra:
-
A természettudományi tantárgyak aránya a közoktatásban kicsi (a gimnáziumokban átlagosan 12-13 %). Ez nem tükrözi azok gazdasági-társadalmi jelentőségét. A kémiára építő képzéseket különösen hátrányosan érinti, hogy a kémia oktatása a 10. évfolyamon, a pályaválasztástól távol befejeződik. Javasoljuk a tantárgy ismételt kiterjesztését mindenki számára a 11. évfolyamra is. Így a diákok életkori sajátságaiknak megfelelően mélyebb ismereteket is képesek elsajátítani, továbbá a hétköznapok kémiájával érettebb korban is foglalkozhatnak.
-
A tantárgyak tartalma, a módszertani fejlesztés ugyanolyan fontos, mint a tantárgyak arányának növelése. Kiemelendő az életkori sajátságoknak megfelelő tananyag, az ismeretek kapcsolódása a napi gyakorlathoz, környezethez, a kísérletezés lehetősége, a tanárok továbbképzése. Ezek mind azt a célt szolgálják, hogy a diákok jobban eligazodjanak az őket körülvevő világban, ismerjék a természettudományok meghatározó szerepét a gazdaságban és a mindennapi életben. Ismereteik birtokában várhatóan növekszik majd érdeklődésük a hazai gazdaság számára létfontosságú műszaki-természettudományos szakmák iránt.
-
A tanárképzés jelenlegi rendszerének azonnali megváltoztatása (ezen belül pl. az osztatlan képzés visszaállítása) és gyors intézkedés a tanári pálya vonzóvá tételére (társadalmi megbecsültség, életpálya modell) az előbbi célok megvalósításának elemi feltételei. Csak így remélhető, hogy a jelenlegi tarthatatlan helyzet (szinte nincs újonnan végzett természettudományi tanár) megváltozik.
-
A kötelező érettségi egy természettudományos tantárgyból és az emeltszintű érettségi megkövetelése a felsőoktatási felvétel során jelentősen növelné a természettudományos tantárgyak súlyát, a diákok felkészülésének komolyságát. Javasoljuk ezek mielőbbi bevezetését.
- Gyors cselekvésre és következetes végrehajtásra van szükség, de a döntés előtti egyeztetések nem nélkülözhetők.
|
A természettudományi tantárgyak oktatásának megerősítésére irányuló, remélhetően minél gyorsabb és eredményesebb munkában a Magyar Kémikusok Egyesülete – felkínálva együttműködését a biológus és fizikus társadalomnak – szívesen részt vállal.
Budapest, 2011. június 10.
Prof. Dr. Mátyus Péter sk. az MKE leköszönő elnöke |
Simonné Dr. Sarkadi Livia sk. az MKE elnöke |
Prof. Dr. Pokol György sk. az MKE Oktatási Bizottság elnöke |